zondag 22 juni 2008

22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken.

Het laatste "ding". Al met al is het toch nog snel gegaan en waarschijnlijk zal ik het ook nog wel gaan missen. Veel geleerd, veel voor mij nieuwe dingen gezien en een aantal dingen zal ik privé ook zeker blijven gebruiken.
Heb me aangemeld bij Bibliotheek 2.0 Ning maar of ik dat veel zal gebruiken weet ik eigenlijk niet.

Maar nu?? Deze vraag is denk ik de belangrijkste, want zoals ook op mijn blog staat is het niet alleen vanbegintoteind maar moet dat eind door al de opgedane kennis en ideeën ook een nieuw begin zijn.

Wat sprak me het meeste aan? Ik las in 1 van de artikelen onder andere:
Voor bibliotheken zijn andere tijden aangebroken. We hebben niet meer alleen te maken met het beschikbaar stellen van informatie voor onze gebruikers van buiten naar binnen. We moeten ook de informatie van onze gebruikers beschikbaar stellen aan de buitenwereld. Er komt dus een tegengestelde informatiestroom bij. We moeten dit communicatieproces als het ware faciliteren en archiveren. En ook onze collectie bouwen we niet alleen. Dat doen we samen met onze gebruikers.
Al met al Bibliotheek 2.0 stelt nieuwe eisen aan ons. Ons vak verandert, en snel ook.
Als we nu niet de nieuwe mogelijkheden gaan verkennen en gebruiken om ons werk beter te doen, dan laten we een gouden kans liggen. En dat mogen we niet laten gebeuren.

Dit vond ik heel duidelijk en waar.

Ook een aantal discussiepunten vond ik de moeite waard misschien iets om ons intern eens over te buigen. Heel belangrijk vind ik ook dat we nu eigenlijk op niet al te lange termijn door moeten met bibliotheek 2.0.
Niet af gaan zitten wachten maar actie!

Geen opmerkingen: