zondag 19 april 2009

Jeugdsentiment?

Als geboren en getogen Achterhoekse kan / kon ik niet om DE Achterhoekse band Normaal heen. In mijn "jonge" jaren heb ik aantal optredens van Normaal bijgewoond waaronder ook de beruchte weiland optredens!
Een grote tent met een podium en heel veel uitzinnige fans die zich meer bezig hielden met bier (en later op de avond modder) gooien dan met de muziek van hun favoriete band. Krakend van het bier en de modder ging je dan naar huis.
Kleding die je aanhad kon in de toen nog vuilnisemmer, want dat was echt echt niet meer schoon te krijgen!
Tegenwoordig treed Normaal nog steeds op, nu niet meer in weilanden maar in het theater.
Gisteravond was het weer zover. Het is een jaarlijks terugkerende traditie geworden om met broer en zus naar het optreden van Normaal in het Amphion in Doetinchem te gaan.
Nog steeds weten ze de zaal plat te krijgen, nog steeds gaat het dak eraf!
De charme van Normaal? In mijn ogen het volstrekte no-nonsens wat ze nog steeds uitstralen. Of zoals de inmiddels 62 of 63 jaar oude Bennie Jolink zegt: Aj gewoon doet, doej al gek genog!


3 opmerkingen:

Jouke zei

Mooi bericht en mooie traditie van jullie.

infogirl zei

Geweldig !
Ook ik ben Achterhoekse en ik kan me de "biergooi"-optredens van Normaal nog goed herinneren.
Lekker alle teksten keihard meebleren en een lol dat we gehad hebben ...
Maar hoezo: "jonge jaren": je bent toch zo jong als je je voelt ?

Shanti zei

Tuurlijk ben ik nog zo jong als ik me voel! Maar ik ging er over nadenken hoe oud ik was toen ik naar die weiland optredens ging en (slik!) dat is toch al wel 25 tot 30 jaar geleden! Theater optredens zijn ze pas gaan doen toen ze al die tent optredens niet meer vol konden houden. Maar ik heb er goede herinneringen aan!